MİRAÇ MANEVİ YOLCULUKTUR

Miraç, sadık ve samimi bir iman, ibadet ve taat, ihlas ve takva, güzel huy ve ahlak, hayır ve hasenat, hak ve hakikat, doğruluk ve dürüstlük, adalet ve sevgi, merhamet ve şefkat, dostluk ve kardeşlik, sabır ve sebat, fedakarlık ve cömertlik, yardımlaşma ve dayanışma gibi fazilet ve erdemler ile yükselmektir.Miraç, göklere olduğu kadar, insanın kendi semasına yani kalbine ve iç dünyasına doğru da yapması gereken bir yolculuktur. Yeryüzünün iki man

HAZIRLAYAN: SABRİ GÜLTEKİN

Önümüzdeki Pazar gününü Pazartesi'ne bağlayan Receb ayının 27'nci gecesi Miraç gecesini idrak edeceğiz.

İsra ve Miraç, Sevgili Peygamberimizin (sav) insanlığı İslam'a davet sürecinin en zor yıllarında bir gece Mescid-i Haram'dan Mescid-i Aksa'ya, oradan da zaman ve mekanın sahibi Yüce Mevla'nın sonsuz ayet ve kudretini müşahede etmek için semaya yaptığı pek çok ilahu00ee hikmet ve bereketi içinde barındıran manevu00ee bir yolculuktur.

Bu kutlu yolculuk, İsra Su00fbresi'nin ilk ayetlerinde şöyle dile getirilmektedir: 'Kendisine ayetlerimizden bir kısmını gösterelim diye kulunu (Muhammed'i) bir gece Mescid-i Haram'dan çevresini bereketlendirdiğimiz Mescid-i Aksa'ya götüren Allah'ın şanı yücedir. Hiç şüphesiz o, hakkıyla işitendir, hakkıyla görendir.'(İsra, 1)

Kulun Allah'a yükselişi

Miraç, her şeyden önce yükselme yollarının yegane sahibinin Yüce Allah olduğunun bilincine varabilmektir. Miraç, bir yükseliştir. Fiziğin metafiziğe, bedenin ruha, ruhun sahibine, kulun Allah'a yükselişidir. Beşeru00eelikten insanlığa yükseliştir.

Müslümanlar bu yükselişi tıpkı Resu00fbl-i Ekrem (sav) gibi ancak O'nun razı olacağı bir hayatı yaşayarak gerçekleştirirler.

Miraç, sadık ve samimi bir iman, ibadet ve taat, ihlas ve takva, güzel huy ve ahlak, hayır ve hasenat, hak ve hakikat, doğruluk ve dürüstlük, adalet ve sevgi, merhamet ve şefkat, dostluk ve kardeşlik, sabır ve sebat, fedakarlık ve cömertlik, yardımlaşma ve dayanışma gibi fazilet ve erdemler ile yükselmektir.

Miraç, göklere olduğu kadar, insanın kendi semasına yani kalbine ve iç dünyasına doğru da yapması gereken bir yolculuktur. Yeryüzünün iki manevu00ee merkezinde, Mescid-i Haram ve Mescid-i Aksa'da Resu00fbl-i Ekrem'le gerçekleşen bu mübarek yolculuk bugün bizim için manevu00ee merkez olan gönül dünyamızda da gerçekleşmelidir.

Yenilenmek için büyük fırsat

Her yıl gelen miraçla önce inancımızı, sonra bağlılığımızı, samimiyetimizi, amellerimizi yenileriz. Riyaya, kibre, samimiyetsizliğe, ikiyüzlülüğe karşı dindarlığımızı gözden geçiririz. Her yıl gelen miraçla aile bağlarımızı, anne ve babamızla, yavrularımızla ilişkilerimizi, komşularımızla olan bağlarımızı yenileriz. Miraç, malımızı-mülkümüzü, paramızı-pulumuzu, servetimizi, maddu00ee gücümüzü ruhumuzun yükselişi yolunda gözden geçirmemizi sağlar. Sevgililer Sevgilisiyle, Dostlar Dostuyla aramıza giren engelleri silkeleme imkanı verir bize.

Hediyelerin sembolize ettiği anlam

Bilindiği gibi Peygamber Efendimiz (sav), miraçtan üç büyük hediye ile dönmüştür: Birincisi gözümün nu00fbru, müminlerin miracı dediği namaz; ikincisi Bakara Su00fbresi'nin son iki ayeti; üçüncüsü de istikametini imana çeviren herkesin, sonunda cennete gireceği müjdesidir.

Üç hediye aslında İslam'ın gayesini sembolize etmektedir. Namaz ile günde beş kez Rabbinin huzurunda durarak bireysel yükselişini yakalayan mümin, miraç müjdesi ayetlerle sorumluluğunun sınırlarını ve ufuklarını görür. Ayrıca resuller arasında bir fark olmadığını, bir fark gözetilmediğini, tevhit elçilerinin ortak misyonunu evrensel ve ideal bir hedef olarak önüne koyar.

Toplumsal barışın tarihsel kökeni bu ayetle adeta abideleşir. Ve mümin, iman istikametinde olduğu sürece cenneti kazanacağını bilir. Böylece imanın evrenselliği, yüceliği, kuşatıcılığı, ebedu00eeliği bir müjde olarak, bir hediye olarak sunulur.

Manevi problemlerin üstesinden gelmenin yolu

Bu vesileyle Sevgili Peygamberimizin miracından ilham alarak bireyin, toplumun ve topyeku00fbn bütün insanlığın yükselişi üzerinde yeniden düşünmek durumundayız.

Modern zamanlarda insanlığın içine düştüğü manevu00ee sorunların üstesinden gelinmesinde, aşağıların aşağısına yuvarlanmış insanlığı Sevgili Peygamberimizin(sav) yüksek değerlere nasıl kavuşturduğunu bilmeye; getirdiği değerlerin insanlığın süflu00ee bir hayattan ulvu00ee bir hayata yükselişi için nasıl bir miraç vazifesi gördüğünü anlamaya ihtiyaç vardır.

Bu duygu ve düşüncelerle başta ülkemiz olmak üzere gönül coğrafyamız ve bütün alem-i İslam'ın mübarek Miraç Kandilini tebrik ediyor; bu gecenin milletimizin, İslam dünyasının ve tüm insanlığın yüksek değerlerle miracına; huzur ve mutluluğuna; özellikle yakın coğrafyamızdaki Müslüman kardeşlerimizin içinden geçmekte olduğu zorlu süreçten bir an evvel kurtularak hem maddu00ee hem de manevu00ee açıdan yeniden yükselmesine vesile olmasını Yüce Mevla'dan niyaz ediyoruz.

///

MİRACIN MANEVİ HEDİYELERİ

* Beş vakit farz namaz. İhsan şuuruyla kılınan namazlar, ümmetin miracıdır.

* 'u00c2menerrasu00fblü' diye bilinen ayetler. Bakara Su00fbresi'nin 285 ve 286. ayetleri.

* İsra Su00fbresi'nin 22-39. ayetlerinde bahsedilen 12 İslam prensibi.

* Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmadan ölen kimselerin günahlarının affedileceği ve Cennet'e girecekleri müjdesi.

* İyi amele niyetlenen kişiye (onu yapamasa bile) bir sevap; eğer yaparsa on sevap yazılacağı, fakat kötü amele niyetlenen kişiye (onu yapmadığı müddetçe) hiçbir günahın yazılmayacağı; ancak işlediği zaman da sadece bir günah yazılacağı müjdesi.

* Bir diğer hediye de, Mirac Gecesi Allah ile karşılıklı selamlaşma ve sohbetlerinden bazı sözleri getirmiştir ki, Ettehiyyatü diye bütün namazlarda teşehhütte okunuyor. Böylece Miraç'ta Allah ve Resu00fblü arasındaki o kutlu konuşma hatırlanıyor.

///

'O söylüyorsa şüphesiz doğrudur'

Miraç; Arapça'da merdiven, yukarı çıkmak, yükselmek anlamlarını dile getirir. İslam'da Hz. Peygamber (sav)'in göğe yükselerek Allah'ın huzuruna kabul edilmesi olayıdır. İsra ve Miraç mucizesi hicretten 1 yıl ya da 17 ay önce Receb ayının 27'nci gecesi gerçekleşir. Olayın iki aşaması vardır. Birinci aşamada Hz. Peygamber (sav) Mescidül-Haram'dan Beytü'l-Makdis'e (Kudüs) götürülür. Kur'an'ın andığı bu aşama, gece yürüyüşü anlamında İSRu00c2 adını alır. İkinci aşamayı ise Hz. Peygamber (sav)'in Beytü'l-Makdis'ten Allah'a yükselişi oluşturur. Miraç olarak anılan bu yükselme olayı Kur'an'da anılmaz, ama çok sayıdaki hadis ayrıntılı biçimde anlatılır.

Bu yükseliş sırasında Cennet ve nimetlerini, Cehennem ve azabını müşahede etti. Sonunda Allah'ın huzuruna kabul edildi. Kendisine ümmetinden Allah'a şirk koşmayanların Cennet'e gireceği müjdelendi, Bakara Su00fbresi'nin son ayetleri verildi ve beş vakit namaz farz kılındı. Yeniden Refref ile Sidretü'l-Münteha'ya, oradan Burak'la Kudüs'e, oradan da Mekke'ye döndürüldü. Miraç gecesinin ertesi günü, Hz. Peygamber (sav) ertesi günü Miraç olayını anlattı.

Olayı duyan müşrikler yoğun bir kampanya başlatarak Hz. Peygamberi suçlamaya, alaya almaya başladılar. Bu kampanya bazı Müslümanları da etkileyerek şüpheye düşürdü. Olayın gerçek olup olmadığını araştırmak isteyenler Beytü'l-Makdis'e ve Mekke'ye gelmekte olan bir kervana ilişkin sorular sorarak Hz. Peygamberi sınadılar. Hz. Peygamberin verdiği bilgilerin doğruluğu Müslümanları şüpheden kurtardıysa da müşriklerin inatlarını kırmaya yetmedi. Miraç olayı inatlarını ve düşmanlıklarını artırarak onlar için bir fitne nedeni oldu. Bu olay karşısındaki tutumu nedeniyle Hz. Ebu Bekr, Hz. Peygamber tarafından 'Sıddu00eek' lakabıyla onurlandırıldı. Hz. Ebu Bekir olayı kendisine anlatarak hala inanmaya devam edip etmeyeceğini soran müşriklere 'O söylüyorsa şüphesiz doğrudur' cevabını vermişti.