YAZARLAR

Tüm Yazıları Doç. Dr. Mehmet Emin Uludağ

Bir Fotoğraf Okuması

06.10.2019 00:01

Yıllardır merak ederim insanların fotoğraf makinası karşısında verdiği pozların arka planını. Bedensel duruşlarını ve fotoğrafa yansıyan jest ve mimiklerini.

Evet mutlaka vardır verilen her bir pozun anlamı. Hatta çoğu anlamsız gibi görünenlerin de var kendince bir anlamı. Lakin biri -poz mu veya duruş mu dersiniz siz bilirsiniz- var ki çoğu fotoğraflı zamanların her yaş ve cinstekilerin vazgeçilmezidir. Bence konuşulmaya değerdir. Hatta bir kurumun 260 çalışanından 255 o pozu vererek bu kanaatimizi destekler. Sanki deklanşöre hep aynı heyecanla basılmış.

Önce bu bilindik pozu tasvir edelim. Ardından merkez odaklı okumalara geçelim.

Evet bu poz umumiyetle ayakta verilir. Bedene çok az kıvrım verilerek dik durması istenir. Yüzde tebessüm başta manalı bir meltem var. Hafifçe açılmış gözler ve net düzeltilmiş kaşlar. Bazen de dağınık bırakılmış saçlar. Bütün bunlar insana sıradan gelir. Lakin pozun en ilginç karesi ise göğsün altında birleştirilmiş kollar ve bu birleşimden dışarıya taşmış ellerdir. Hatta ellerden de öte parmaklardır. Tam da kalbi muhafaza etmiş gibidir. Göğsün üzerinde simetrik bir estetik birleşmedir.

Çok havalı duruyor. Bundan da öte çok anlam içeriyor. Tabii ki kıyafetin renginden takılan aksesuarlara temsil ettiği kurumsal kimlikten yansıttığı bireysel özelliklere kadar her şey anlamlıdır bu fotoğrafta. Hele ellerin kollarda birleşme şekli ve parmaklara takılı aksesuarlar ve kolda görülen saat bir başka değer katıyor bedenin bu tarz resmedilişine. Bu pozlarıyla havalı gibi görünüyor insanlar.  Acaba neler anlatmak istiyorlar.

Öncelikle fotoğraf okuma dikkat ve derinlik ister. Beden dilini analiz etmek ise bir uzmanlık alanıdır. Bizim yaptığımız ise fotoğraf üzerine gözlemlerimizi dikkatli okuma denemesidir.

Bu pozda en dikkat çeken taraf ego gösterimi bilhassa mesleki ego gösterimidir denilebilir. Mesleğin benliğe yüklediği bir kimlik var. Karakter doğuştan getirilirken kimlik sonradan kazanılır. Bu meyanda sonradan kazanılan kimliğin en tanıtıcı tarafı ego yansımalarıdır. Bu ego yansımalarında meslek baskın unsurdur. Mesleğin biçim ve içeriği de verilen pozlara yansır. İşte bu yansımaların en öne çıkanı fotoğraftaki bu pozda görülür.

Korumacı ve kurtarıcı bir imaj da içerebilir bu poz. Kollarımızla kalbimizi korurken aynı zamanda yüzümüzü de saklanmaktan kurtarıyor gibiyiz. Yani kalbin en değerli organlardan biri olduğu ima edilirken aynı hassasiyetle korunduğu bu pozla gösterilmek istenir. Yüzün ise bir rahatlatma merkezi olduğu düşünülür. Ondan herkesin faydalanması için eller ve kollar bağlanır.

Bedenin biçimsel estetikliğine veya deformasyonuna aldırış etmeden etrafa güven telkin ettiğini savunmasız bırakarak göstermek ister bu pozda insan. Yani size zarar verecek ellerim dahi olsa onu kenetler ve saf dışı ederim diyerek  güvensizliğe karşı güven telkin etmek ister.

Mesleğine hakimiyetin yanında kendine de hakim olduğunu beden diliyle fotoğraflar. Bedendeki her türlü yapay formlar bu dışsal hakimiyeti gösterirken kolların kenetlenmesi doğal formumuzdaki içsel hakimiyeti gösterir.

Artistik tavır sergilerken sevimli olduğumuzu veya sevilmek istediğimizi göstermek isteriz bu pozda. Aslında çok güçlü olduğumuzu vurgulamak istiyoruz. Gerçekte ne kadar aciz olduğumuzu ve sevilmek istediğimizi de imajlarla ortaya koyarız.

Havalı görünmek öyle de bilinmek istiyoruz bu pozumuzda. Aslında havamızın bir benlik kabarması olduğunu fark edemiyoruz. Çünkü bir müddet sonra bu pozumuzu değiştirerek yeni pozlar veriyoruz.

Beğenilmek hatta beğenildiğinin ifade edilmesine mahal vermek bu pozun satırları arasına saklanmış çizgi araları okumalarıdır.

Şaşılacak bir hayret gizlidir bu pozda. Pozu verenler kendilerini seyredenlere demek isterler ki hepimiz doğuştan eşit yaratıldık. İçimizdeki potansiyeli beraber dışarı çıkarabilirdik. Bu geldiğimiz noktaya ikimiz de beraber gelebilirdik. Ama sen ihmal ettin kendini. Şimdi kös kös bakarken bu fotoğrafa. Sadece kendini suçlamalısın acımasızca.

Seyretmedeki hayranlık da gizlidir bu pozun derinliklerinde. Ve derki pozu veren kişi. Kim olursam olayım ve neyi temsil edersem edeyim buna emin olun ki elim ve kolum seyirdeki hayranlıktandır böyle bağlı.

Bir üst kimlik yansıması veya kimlikler karmaşasını da ima edebilir bu poz. Meslek ve konum itibariyle her şeye eşit mesabede olma durumuyla bir üst kimlik imajı çıkarılabilir. Hatta bunların uygulamasının dahi reel boyutuyla bu imaj çıkarımı sağlam zemine bağlanabilir. Fakat bakışlardaki baskılama özelliği, aksesuar ve dış formlardaki etkileyerek güç devşirme niteliğiyse kimlik karmaşası imajını verebilir.

Ellerin aynı hizada ve kolları kavrayacak durumda oluşu durumun bir merak konusu oluşturduğunu ima edebilir. Bu merak içselleştirilmiş bir durum olduğu gibi ilmin hocası da olabilir.

Hasılı nihayette bu bir resim okumadır. Aslolan hakikatin kendisidir.

 

 

Son Haberler

  • 1

    Trump'ı petrol yatakları haritası ile ikna etmişler

  • 2

    Lübnan tezkeresi Genel Kurulda kabul edildi

  • 3

    Terör örgütünün devletçik projesi tarih olmuştur

  • 4

    Trump'ın azil girişimine 'linç' yakıştırması tepki çekti

  • 5

    Eski belediye başkanı Mızraklı tutuklandı

Günün Manşetleri

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan 120 saatin bitmesin ardından ilk açıklama: Sözler tutulmadı
Türkiye ile Rusya arasında Güvenli Bölge için varılan 10 maddelik mutabakat
Çavuşoğlu: YPG'li teröristler 30 km dışarı çıkarılacak
Cumhurbaşkanı Erdoğan: YPG'li teröristler silahlarıyla beraber bölgenin dışına çıkarılacak
Cumhurbaşkanlığı'ndan 120 saat açıklaması
Milyonların oynadığı oyunda skandal karakter!
Fransa'dan hadsiz bir çıkış daha! NATO'dan çıkarın
Dünya Sağlık Örgütü kimyasal silah iddialarını yalanladı!
İstanbul'da dev operasyon: 75 gözaltı
Teröristler Suriye Milli Ordusu'na saldırdı: 3 şehit, 18 yaralı
TSK en kritik noktayı ele geçirdi!
Erdoğan çekilen terörist sayısını açıkladı
Milli Savunma Bakanlığı'ndan flaş ek süre açıklaması!
Sinemada halk günü haftada ikiye çıkarıldı
Bakan Varank duyurdu! KOSGEB'ten büyük fırsat